PROGRAM CZYTELNICZY „MISTRZ W CZYTANIU”

     W I etapie edukacyjnym klas I-III najskuteczniejszą metodą pokonywania początkowych trudności w czytaniu stanowią ćwiczenia, zmierzające do rozszerzenia pola czytania. Ćwiczenia te są bardzo ważne z uwagi na ich indywidualny charakter. Wymagają konsekwencji, systematyczności, wytrwałości oraz wysiłku dziecka, rodzica i nauczyciela. W związku z powyższym narodził się pomysł napisania dla klas I - III programu czytelniczego „Mistrz w czytaniu”.

Cele programu
•    Doskonalenie umiejętności techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem.
•    Kształtowanie u dzieci zainteresowań książką.
•    Kształtowanie nawyków czytania, korzystania z biblioteki szkolnej i pozaszkolnej.
•    Zapoznanie rodziców z formami ćwiczeń do indywidualnej pracy z dzieckiem.
•    Zachęcanie rodziców i dzieci do wspólnego czytania.
•    Poprawa techniki czytania przez uczniów.
   
    Zgodnie z założeniami programu zadaniem dziecka jest systematyczne, codzienne, co najmniej 15-minutowe, czytanie książek w domu. Uczniowie samodzielnie wybierają literaturę z klasowej biblioteczki, którą utworzyli na ten cel, biblioteki szkolnej, pozaszkolnej lub domowej. Zadaniem rodziców jest pomoc w zachęcaniu dzieci do korzystania z literatury dziecięcej m.in. poprzez wprowadzenie w rodzinie pewnego zwyczaju wieczornego czytania i oglądania książek. Następnym zadaniem  rodziców jest  prowadzenie w zeszytach lub dzienniczkach ucznia rejestracji czytanych pozycji w postaci zapisu daty, tytułu książki, ilości minut potwierdzonych podpisem. Uczeń przynosi dzienniczek do szkoły i nauczyciel również składa podpis. Podsumowanie programu stanowi m.in. przeprowadzanie konkursu pod koniec semestru i roku szkolnego.

     Zadaniem nauczyciela jest zliczenie liczby dni czytanych książek w semestrze oraz ilości minut w przypadkach tej samej ilości dni czytanych książek. Jest to konkurs, dający równe szanse każdemu uczniowi, nawet najsłabiej czytającemu, bo wygrywa to dziecko, które systematycznie i wytrwale czyta książki. Ponadto nauczyciel dwa razy do roku (IX i VI) przeprowadza w klasie badanie tempa czytania na 1 minutę w celu kontrolowania postępów dzieci.

Oczekiwane efekty
•    Zmobilizowanie dzieci do podnoszenia poziomu czytelnictwa.
•    Uczulenie rodziców na problem czytania.
•    Zwiększenie uwagi i pomocy dzieciom ze strony rodziców.
•    Podniesienie poziomu umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem.
•    Wzrost zainteresowania czytelnictwem.

     Podsumowaniem całego programu był apel, podczas którego dyrektor  szkoły Lubomira Tchórz wręczała nagrody książkowe sumiennym i najbardziej pracowitym czytelnikom, którzy otrzymali tytuł „Mistrz w czytaniu”.

     Takie współdziałania nauczyciela i rodziców gwarantują każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu.

Lena Mielnik