Ebenezer Scrooge przed sądem -rozprawa sądowa oczyma szóstoklasistek

     W naszej szkole miał miejsce długo oczekiwany sąd literacki nad Ebenezerem Scrooge’em - główną postacią książki pt. „Opowieść wigilijna” Karola Dickensa. Odbyły się dwie rozprawy sądowe, w których wzięła udział klasa szósta. Pierwszego dnia na widowni zasiadła klasa ósma, a drugiego – piąta i siódma, zaproszonym gościem była Pani Dyrektor.
     Sędzią została Liliana Koryśko, oskarżycielem była Gabriela Gołota, a oskarżyciela posiłkowego zagrał Mark Lytvynenko, zaś w rolę Scrooge’a wcielił się Adam Luźny, którego broniła Nina Wołosz. Jedenaście osób wystąpiło w roli świadków.
     Trzygodzinna rozprawa rozpoczęła się spokojnie, jednak z czasem wypowiedzi stawały się bardziej emocjonujące. Panie, oskarżyciel i obrońca, prowadziły inteligentną dyskusję, ponieważ każda miała inne zdanie. Nina sądziła, że Scrooge powinien zostać uniewinniony, ponieważ była pełna podziwu dla jego zmiany na lepsze. Przekonywała, że Scrooge zasługuje na drugą szansę, gdyż jego metamorfoza uczyniła wielu ludzi szczęśliwymi. Jednak oskarżyciel nie dała za wygraną i nie zmieniła swojego zdania w tej sprawie. Sądziła, że Ebenezer, za swoje niegodne czyny w przeszłości, powinien zostać surowo ukarany. Otóż nie szanował biednych, nie pomógł ubogim, zranił uczucia narzeczonej, rozstając się z nią z powodu miłości do pieniędzy. Nawet wyzyskiwał swojego pracownika, co potwierdził sam Bob Cratchit (Tymofii Shubin). Niestety, niektórzy świadkowie nie mieli pełnej wiedzy o barwnym życiu oskarżonego, w wyniku czego nie potrafili odpowiedzieć na podchwytliwe pytania obrońcy i oskarżyciela.
     Wśród powołanych świadków znajdowali się między innymi: Marcel Paterek, który wcielił się w rolę żony Boba Cratchita, a Kamila Hałan wystąpiła jako Bella (była narzeczona Scrooge’a), Nazar Yakovyshyn zagrał Alfreda – siostrzeńca Scrooge’a, Maciej Stypik - wolontariusza, a małego Tima - Agata Bulak.
     Rola sędziny była najtrudniejsza, ponieważ musiała kontrolować przebieg rozprawy i interweniować, gdy burzliwe dyskusje nie miały związku ze sprawą. Także obie panie, obrońca i oskarżyciel, zajmowały ważne miejsce w sprawie. Tak wsłuchiwały się w zeznania świadków i tak konstruowały wypowiedzi, by przekonać sędzinę i publiczność do swoich racji. Pytania Niny i Gabrieli też często wprawiały świadków w zakłopotanie, a widownię zachwyciły mowami końcowymi, wprowadzając elementy perswazji.
     Również na szczególną uwagę zasługuje burzliwa wymiana zdań między Adamem Luźnym (oskarżonym) a Markiem Lytvynenką (oskarżycielem posiłkowym); stoczyli niesamowity pojedynek na argumenty. Oskarżony świetnie bronił swego dobrego imienia, a jego argumentacja była logiczna i przemyślana. Oczywiście jemu nie był dłużny oskarżyciel posiłkowy, stosując ciętą ripostę.
     Dzięki bardzo dobrej grze aktorskiej kolegów i koleżanek oraz ciekawie dobranym kostiumom łatwo było się przenieść w XIX wiek, w czasy, kiedy to rozgrywała się akcja opowieści. Podczas rozprawy bywały momenty, gdy wszyscy słuchali w napięciu lub kiedy nie można było powstrzymać się od śmiechu. Dla przykładu Marcel Paterek, który wcielił się w rolę żony Boba Cratchita, świetnie zmienił głos na kobiecy i subtelnie pokazywał na swoją barwną suknię i loki we włosach. Te chwile spodobały nam się najbardziej, ponieważ wtedy rozprawa nabierała kolorów oraz wspólnej zabawy.
     Taka forma lekcji wymaga dobrej znajomości treści lektury, przygotowania i kreatywności. Uczy nas podejmowania słusznych decyzji, argumentowania swoich racji oraz cierpliwości i wyrozumiałości. Przez chwilę byliśmy innymi osobami, staraliśmy się zrozumieć uczucia i postępowanie bohaterów książki.
     Lekcja była bardzo ciekawa, emocjonująca i sprawiła nam wiele radości. Kto wie, może dzięki tej rozprawie niektórzy z nas odnajdą swoją drogę życiową po zakończeniu szkoły i będą bronić nie tylko niewinnych, ale też winnych, ponieważ błądzić jest rzeczą ludzką.

Gabrysia, Nina i Lila

Laureaci i finaliści wojewódzkich konkursów przedmiotowych

Od kilkunastu lat nasi uczniowie aktywnie uczestniczą w konkursach przedmiotowych organizowanych przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie. Z jednej strony pozwalają zmierzyć się z zagadnieniami, których nie omawia się na lekcjach, a z drugiej zwycięstwo i zdobycie tytułu laureata czy finalisty daje sporo przywilejów.
Przypomnijmy: każdy konkurs przedmiotowy rozpoczyna się od etapu szkolnego, potem najlepsi przechodzą do etapu wojewódzkiego. Jest to prestiżowy konkurs charakteryzujący się wysokim poziomem trudności, dlatego tym bardziej jesteśmy dumni z naszych uczniów i nauczycieli, którzy pomogli im się przygotować.
W tym roku szkolnym (2023/2024) nasza szkoła zdobyła 2 tytuły laureata i 3 tytuły finalisty: 1 tytuł laureata z języka polskiego i 1 tytuł laureata z języka angielskiego, 2 tytuły finalisty z geografii 1 tytuł finalisty z historii.

Laureatka z języka polskiego (nauczycielka przygotowująca mgr Danuta Rohun)
• Marina Jagoda Siekierzycka, kl. VIII
Laureatka z języka angielskiego (nauczycielka przygotowująca mgr Nataliya Kulish)
• Amelia Guz, kl. VI
Finaliści z geografii (nauczycielka przygotowująca mgr Iwona Tetkowska)
• Kyryl Saienko, kl. VIII
• Marina Jagoda Siekierzycka, kl. VIII
Finalista z historii (nauczyciel przygotowujący mgr Mirosław Drozd)
• Oliwier Bakalarz, kl. VII

Wszystkim wyróżnionym i ich nauczycielom serdecznie gratulujemy!

Laureaci są zwolnieni ze zdawania egzaminu końcowego z danego przedmiotu i mają dodatkowe punkty w ubieganiu się o przyjęcie do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej.
Warto zmierzyć się z zadaniami konkursowymi, nie tylko mając na uwadze te dodatkowe przywileje, ale przede wszystkim, żeby sprawdzić, na ile ma się predyspozycje w wybranym kierunku, aby móc rozwijać swoje zdolności i zainteresowania w szkole średniej.
DR

ZAPRASZAMY RODZICÓW
ЗАПРОШУЄМО БАТЬКІВ

na 

Zebranie z rodzicami

25 kwietnia 2024 r. (czwartek)


godz. 16.00

Зустріч з поліцейським про відповідальність малолітніх

    27 березня до нашої школи завітав представник поліції пан Петро Дрозд. Метою візиту було проведення лекції щодо ознайомлення учнів 4-8 класів з різного роду правилами безпеки і поведінки в громадських місцях, порядком та правилами поводження учнів в школі і за її межами, а також застереження вживання і розповсюдження різноманітних шкідливих речовин. Підіймалися, актуальні теми сучасності - насилля, булінгу, «сталкінгу» та різної залежності малолітніх, тощо.
    Пріоритетним у наданій інформації дітям було донесення наслідків, які настають за вчинення малолітньою особою правопорушень. А саме – що вважається правопорушенням і яка відповідальність настає за його скоєння.
    Зокрема розглядалися питання відповідальності малолітньої особи за вживання та розповсюдження шкідливих речовин – наркотичних засобів, нікотину, заборонених малолітнім напоїв, а також використання нецензурної лексики (лайка). Питання про міру відповідальності за крадіжки, різного роду насилля, побиття, булінг, «сталкінг» та знищення майна, тощо. Дуже актуальні питання сьогодення – номофобія (залежність від гаджетів), і яка шкода та наслідки надмірного використання гаджетів.
    Було наведено відео-приклади дітей, які в результаті неправомірної поведінки потрапили у виправні місця. Така інформація, напевно, змусить ще раз задуматися, перш ніж переступати закон.
    Діти уважно слухали, а по завершенню лекції, мали можливість поставити запитання, яких було чимало, що свідчить про те, що підняті теми на часі.
    Такі заходи, зучастю працівників правоохоронних органів, у нашій школі не є чимось новим. Для учнів періодично організовуємо такі зустрічі, щоб поінформувати, та запобігти скоєнню правопорушень.
    Поінформовані учні - значить свідомі.
Людмила Ш.

Тарас Шевченко відомий нам і невідомий

     Березень часто в Україні називають Шевченковим. І це не випадково, адже Тарас Шевченко – велика і невмируща слава українського народу.
     Цьогоріч минає 210 років від дня народження Шевченка. Два століття! А він живе у своїх віршах-думах, картинах... Так буде завжди!
    З метою вшанування пам’яті Великого Кобзаря, виховання почуття патріотизму, гордості за український талановитий народ, 27 березня в нашій школі було організовано виховний і повчальний захід бібліотекаркою Мирославою Палюшек, спільно з учнями 7 класу.
     На пам’ятному заході ми з задоволенням зазирнули в історію минулого та душу українського народу, через шедевральну творчість Великого Шевченка, майстра і слова, і пензля. Пройшлися сторінками життя поета та надихнулися його невмирущими творами.
     Учні та вчителі з цікавістю слухали виступ учасників заходу, який відкрив нам теж багато нових цікавинок з життя відомого творця. Це наприклад: за життя Кобзаря більше цінували як художника, ніж як поета, маловідома інформація про те, що поет був невисокого зросту, улюбленим напоєм Тараса був чай з ромом, один з кратерів на Меркурії був названий на честь Тараса Шевченка, 500 м² - площа найбільшого портрета Кобзаря, в Україні налічується 164 населені пункти названі на честь Тараса Шевченка, Тарас Шевченко багато разів за своє життя закохувався, знаменитий „Заповіт” Шевченко написав 1845 року, трохи більше, ніж за 15 років до смерті і багато інших цікавих фактів, які стали відкриттям для слухачів.
     Також було проведено захоплюючу вікторину, щодо знання біографії та характеристики Тараса Григоровича Шевченка, в якій з ентузіазмом взяли участь найактивніші учні, за що отримали заохочувальні подарунки.
     Замилували наш слух патріотичні українські пісні, у виконанні сучасних співаків. Тексти виконаних пісень були взяті з віршів поета, що не може не захоплювати, адже саме, через слово, через пісню, ми передаємо з покоління в покоління невмирущу творчість українського поета. І тому, не заросте бур’янами стежина до могили Кобзаря!
      Саме з таких вшанувальних виступів та заходів, присвячених пам’яті великого поета України , ми певні, що слово Тараса живе і слава його історично вічна.
Людмила Шубіна